Vadonatúj szerekkel gazdagodott a katasztrófavédelem járműparkja

2016. április 15. 14:32

Tíz HEROS-RÁBA AQUADUX-X típusú gépjárműfecskendőt, valamint összesen öt, kétféle mentési magasságú IVECO-Magirus magasból mentő gépjárművet adott át április tizennegyedikén a belügyminiszter helyettese. A Széchenyi 2020 programban megjelent „Katasztrófavédelmi rendszerek fejlesztése” elnevezésű projekt keretében összesen száznyolc gépjárműfecskendő kerül majd a rendszerbe, ebből összesen negyven még 2016-ban.

A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság vezetői, a megyei katasztrófavédelmi igazgatók, valamint a tűzoltógépjármű-gyártók képviselőinek részvételével tartott átadási ünnepségen Kontrát Károly, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes tartott beszédet. Elsősorban Pintér Sándor belügyminiszter üdvözletét hozta, mint mondta, a szerátadás napját nem túlzás ünnepnapnak nevezni. Mostanság a biztonság a legfontosabb közösségi érték, az, amely meghatározza a mindennapokat, az emberek hangulatát, közérzetét. A tíz gépjárműfecskendő és az öt magasból mentő átadása fontos lépést jelent az azokat fogadó megyék biztonságának növelésében, tette hozzá Kontrát Károly. A gépjárműfecskendőkről szólva a miniszterhelyettes elmondta, a világszínvonalú járműveket a BM HEROS Zrt. gyártja, azok magyar mérnökök, fejlesztők, technikusok alkotásai, az ő kezük munkáját dicsérik. 2016-ban a most átadott tízzel együtt összesen negyven új, hazai gyártású gépjárműfecskendővel bővül a katasztrófavédelem járműparkja, ezeket jövőre másik ötven követi majd, 2018-ig összesen száznyolc gépjárműfecskendő kerül majd a tűzoltóságokhoz. A magasból mentő gépjárművekről Kontrát Károly elmondta, a speciális feladatokra alkalmas szerekből a most átadottakkal együtt az elkövetkező három évben tizenöt kerül majd új szolgálati helyére. Mindez azt bizonyítja, hangsúlyozta a miniszterhelyettes, hogy a kormány a magyar emberek biztonságát alapfeladatának tekinti és mindent meg is tesz az ehhez szükséges források előteremtéséért. A fecskendők és a magasból mentők kezelőszemélyzetéhez fordulva pedig azt kérte az államtitkár, hogy bár reményei szerint az új járműveket minél kevesebb káresetnél kell majd használni, de ha mégis így lenne, a szereken szolgálatot teljesítő tűzoltók tegyenek meg mindent, hogy a lakosság biztonságát szolgálják.

A köszöntő szavak után az államtitkár átadta a járművek indítókulcsát és az átvételről szóló emléklapot az érintett megyék katasztrófavédelmi igazgatóinak. Az AQUADUX-X gépjárműfecskendők Kiskunhalasra, Kiskunfélegyházára (Bács-Kiskun megye), Pécsre (Baranya), Szeghalomra (Békés), Kazincbarcikára (Borsod-Abaúj-Zemplén), Debrecenbe (Hajdú-Bihar), Tatabányára (Komárom-Esztergom), valamint Ceglédre és Nagykátára (Pest), illetve a Katasztrófavédelmi Oktatási Központba kerül. Negyvenkét méteres mentési magasságú IVECO-Magirus M42L-AS típusú magasból mentővel gazdagodik Nyíregyháza hivatásos tűzoltósága, a  harminckét méteres mentési magasságú szerek pedig Győr, Kisvárda (Szabolcs-Szatmár-Bereg), Dombóvár (Tolna) és Pétfürdő (Veszprém) tűzoltóinak munkáját segítik majd. Mindezek után a megjelentek megtekintették a gépjárműfecskendőket és a magasból mentőket, az államtitkár el is beszélgetett a szerek kezelőszemélyzetével.

A rendezvény végén tartott fogadáson Rajnai Attila, a BM HEROS Zrt. vezérigazgatója mondott pohárköszöntőt. Felidézte, hogy már 2012-ben felmerült az igény a katasztrófavédelem eszközparkjának felújítására, modernizálására, és az a döntés született, hogy európai uniós forrásból, a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program keretében folyjék a munka. Az első prototípus, emlékeztetett Rajnai Attila, 2014-ben gördült ki a HEROS-tól, a jármű tavaly február óta Békéscsabán van csapatpróbán, az alkalmazás tapasztalatait felhasználva a gépjárművön, illetve a felépítményen elvégezték a szükséges változtatásokat, korszerűsítéseket. Változások voltak a cégnél is, folytatta a vezérigazgató, a szervezetet alkalmassá tették arra, hogy meg tudja kezdeni a kisszériás sorozatgyártást. Rajnai Attila köszönetet mondott mindazoknak, akiknek a közös munkájával, együttműködésével új fejezetéhez érkezhetett a hazai gépjárműfecskendő-gyártás, végül a nap emlékére egy-egy indítókulcsot adott át Kontrát Károly miniszterhelyettesnek és dr. Tollár Tibor tű. vezérőrnagy, országos katasztrófavédelmi főigazgatónak.

A gépjárműfecskendők cseréje azért is időszerű, mert az ilyen típusú eszközök napi szolgálatot látnak el, átlagéletkoruk meghaladja a tizenöt esztendőt, és az sem elhanyagolható tényező, hogy a klímaváltozással összefüggő természeti jelenségek a korábbinál jóval több feladatot adnak, ezt pedig megérzik a fecskendők is. A „Katasztrófavédelmi rendszerek fejlesztése” elnevezésű Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP) 1.6.0. projekt leírásából kiderül, a cél, hogy a katasztrófavédelem erői képesek legyenek rövidebb idő alatt, nagyobb kapacitással, modernebb felszerelésekkel a káresetek helyszínére érkezni, beavatkozásuk hatékonyabbá váljon, ugyanakkor az alkalmazott eszközök, és eljárások kevesebb negatív hatással járjanak a környezetre nézve. A projekt révén európai uniós forrásból tizennégy és félmilliárd forint értékben száznyolc gépjárműfecskendő kerül a rendszerbe.

A gépjárműfecskendők műszaki paramétereit a BM OKF a szakterületekkel egyeztetve, a korábban beszerzett hasonló jármű műszaki képességeire, valamint a beszerezések óta megjelent technikai újdonságokra alapozva állította össze. A jármű a beavatkozó állomány mind városi környezetben, mind lakott területen kívüli, akár nehéz terepviszonyok között lévő kárhelyszínre szállítását biztosítja, ezek mellett kiemelt oltástechnikai és műszaki mentéshez szükséges készségekkel is ellátták. A főigazgatóság és a BM HEROS Zrt. által kifejlesztett új, X-szériás tűzoltógépjárművek prototípusát a belügyminiszter 2014. március 31-én mutatta be, ez a jármű azután a Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságra került, ott lát el napi szolgálati feladatokat.

A tűzoltógépjárművek közös tulajdonsága a Coral rendszerű (önhordó, rozsdamentes acél segédkeretre épített, alumínium lemezekből készült szerkezet) felépítmények, a hegesztett kivitelű műanyag tartályok, valamint a korrózióálló acélból készített csővezetékek és az elektronikus, ugyancsak saját fejlesztésű „Cerberus” vezérlés alkalmazása. A típuscsalád legnagyobb tagja, a hazai hivatásos tűzoltóságok alapjárművének követelményeit kielégítő gépjármű, a RÁBA R16.217 AFW 4x4 alvázra felszerelt HEROS AQUADUX-X 4000 típusú gépjárműfecskendő. Négyezer liternyi vizet szállít, a málházott műszakimentő-felszerelések miatt alkalmas a közúti balesetek és a klímaváltozással összefüggő heves időjárási jelenségek okozta káresemények felszámolásakor történő használatra. A jármű lényeges sajátossága a hazai gyártású hordozó jármű, az alváz a Rába Járműgyártó Kft-től kerül ki, a felépítményt a BM HEROS Zrt. gyártja. A tűzoltástechnikai berendezések alapját a Rosenbauer NH 25 típusú, a normál nyomású fokozatnál 10 bar nyomásnál 2.000 liter/perc, a magasnyomású fokozatnál 40 bar nyomásnál 250 liter/perc névleges vízszállítású szivattyú adja. A szivattyú habképző anyag bekeverővel is rendelkezik.

Az ország tűzoltási és műszaki mentési feladatainak rendszerében, technikai biztosításában kiemelt fontossággal bírnak a magasból mentő tűzoltó gépjárművek. Ezen a területen is hasonló a helyzet, mint a gépjárműfecskendőknél: az átlagoshoz mérten nagy terhelésnek kitett, tíz évnél öregebb speciális járművek esetében a szakszerű üzemeltetés és a rendszeres karbantartás ellenére az üzemeltetési költségek jelentősen megemelkednek, gyakoriak a váratlan meghibásodások, ezáltal bizonytalan, hogy a magasból mentőket folyamatosan készenlétben tudják-e tartani. A BM OKF által kiírt és lezárult beszerzési eljárás eredményeképpen ebben az évben öt harminckét méteres mentési magasságú IVECO-Magirus M32L-AS és egy negyvenkét méteres IVECO-Magirus M42L-AS típusú gépjárművet adnak át. Az 2019-ig szóló tervek összesen tizenöt korszerű magasból mentő beszerzéséről szólnak, mindezt a főigazgatóság saját forrásból valósítja meg, összesen majdnem 3,2 milliárd forint értékben.

Az IVECO-Magirus magasból mentők létraszerkezetét felszerelték a dinamikus hatások okozta lengések automatikus csillapítására szolgáló berendezéssel, 10 fokos talajferdeséget is képesek kiegyenlíteni, mentőkosaruk legalább 250 kilogrammig terhelhető. Az első létratag csuklós mechanizmusú, a csuklós létratag 75 fokban dönthető, ezáltal lényegesen szélesebb körben történő használatra alkalmas a jármű. A szer rendelkezik automatikus összecsomagolás funkcióval, vagyis a létrakészlet automatikusan visszaállítható a tárolási helyzetbe. Emellett memória funkcióval is ellátták, emberi beavatkozás nélkül, akárhányszor képes automatikusan megismételni két pont között beállított mozgássorozatot, működési útvonalat. 

Széchenyi 2020 Kohéziós Alap