Katasztrófavédelmi Közösségi Szolgálat
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény alapján a közösségi szolgálat azért jött létre, hogy a középiskolás, érettségire készülő tanulók szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független tevékenységet tudjanak végezni, amivel tesznek a közért, és amivel saját jellemüket is formálhatják.
A közösségi szolgálat során a gyerekek fejlesztik készségeiket, szélesítik látásmódjukat, hiszen közelebb kerülnek olyan tevékenységekhez, amelyek a köz javát szolgálják. A diák az iskolai oktatás mellett új, életszagú tapasztalatokat szerezhet, megismerkedhet a közösségi szolgálatban részt vevő szervezetekkel, működésükkel, hivatásukkal, azokkal a társadalmi problémákkal, amelyeket az adott szervezetek kezelni hivatottak. A gyerekek aktív, cselekvő, szolgálatot teljesítő egyénként próbálhatják ki magukat, önkéntesen tehetnek lépéseket az őket körülvevő társadalom életszínvonalának javítására, idővel megtanulják, felelősséggel tartoznak magukért, egymásért és másokért is.
A katasztrófavédelem közösségi szolgálata eközben nem csupán a mások iránti felelősségvállalásra, de saját maguk védelmére is meg kívánja tanítani a gyermekeket. Hivatásunkat két úton próbáljuk megismertetni a gyerekekkel, az elmélet és a gyakorlat eszközével. A katasztrófavédelmi közösségi szolgálatot igyekszünk a valósághoz közelíteni, plasztikusabbá tenni, hogy a gyerekek átérezhessék, a veszélyforrások valós fenyegetések, katasztrófa bárkit érinthet.
A gyerekeket biztonságos, ámde valós szituációkkal ismertetjük meg, megtanulhatják mind a polgári védelem, mind a mentő tűzvédelem, mind az iparbiztonsági munka területén, hogy mit tegyenek másokért vagy saját magukért baj esetén.
Közösségi szolgálatnak az a munka számít, amelynek során a diák a saját helyi közössége javát szolgáló, anyagi érdektől független tevékenységet folytat szervezett keretek között. Ilyennek számít a katasztrófavédelmi, egészségügyi, szociális és jótékonysági, oktatási, kulturális és közösségi, környezet- és természetvédelemi, óvodáskorú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal, az idős emberekkel közös sport- és szabadidős területen folytatható tevékenység.
A katasztrófavédelem kiemelt célja a gyermekek és fiatalok katasztrófavédelmi felkészítése, amelynek érdekében országszerte lehetőséget biztosít a középiskolás diákok számára, hogy közösségi szolgálati kötelezettségüket a katasztrófavédelem szerveinél, vármegyei igazgatóságokon, kirendeltségeken, tűzoltó-parancsnokságokon teljesítsék. Ennek során megismerhetik a szervezet feladatrendszerét, kialakul bennük a biztonság, a katasztrófák megelőzése és a katasztrófák elleni védekezés melletti elkötelezettség és felelősségérzet, és későbbi életük folyamán nagy valószínűséggel többet tesznek majd saját és környezetük biztonságáért.
Mindezt a katasztrófavédelem úgy kívánja elérni, hogy a közösségi szolgálatra hozzá jelentkező fiatalokat bevonja a szervezet mindennapi tevékenységébe, részt vehetnek a szervezet napi működésében, így maguk is átélhetik, miben áll a katasztrófák elleni védekezés. Közreműködhetnek a megelőzési, felkészülési feladatokban, például iskolai felvilágosító tevékenységben, de a tanulók kiterjedt káresemények során részt vehetnek a beavatkozások háttértámogatásában is.
A katasztrófavédelmi közösségi szolgálat keretében a diákok bekapcsolódhatnak a tűzmegelőzés és a tűzvédelem, a polgári védelem, illetve az iparbiztonság szakterületének munkájába, közreműködhetnek például iskolájuk tűzriadótervének kidolgozásában, a terv gyakoroltatásának előkészítésében és végrehajtásában, a tűzoltóversenyek előkészítésében, szervezésében és lebonyolításában, de akár az őket fogadó tűzoltólaktanya karbantartási tevékenységeiben is. Aki a polgári védelem területével kíván alaposabban megismerkedni, az részt vehet katasztrófakockázati helyszínek bejárásában, polgári védelmi gyakorlatok előkészítésében és végrehajtásában, ifjúsági versenyek előkészítésében és lebonyolításában, vagy éppen a polgári védelmi tervezéshez szükséges adatbázisok készítésében, vagy a lakosságfelkészítésben. Az iparbiztonság iránt érdeklődő diák a veszélyesáru-szállítást nyomon követő rendszerek karbantartásában és alkalmazásában vehet részt.
Azok a középiskolások, akik a közösségi szolgálat egészét, tehát mind az ötven órát a katasztrófavédelemnél kívánják teljesíteni, mindhárom szakterület munkájába betekintést nyernek.